Logo Elzo Smid Ontwerp

15 huisstijltips in krappe tijden

Een rustige periode is uitgerekend het moment om enkele zaken aan te pakken die anders blijven liggen. Opruimen en archiveren, maar ook uw drukwerk en externe communicatie opnieuw onder de loep nemen. Want zeg nou eerlijk, als straks de drukte weer losbarst, komt u er ook niet aan toe. Bovendien zijn juist nu persoonlijke contacten en mond-tot-mondreclame belangrijk. Dat vereist een verschuiving van de aandacht in uw gedrukte media, om te beginnen bij de visitekaartjes.

Hier volgen 15 punten van aandacht.
De relevantie van onderstaande punten verschilt sterk per bedrijf. Maar elk van deze punten is de afgelopen jaren meerdere keren aan bod gekomen tijdens projecten voor mijn klanten.

1 In algemene zin: past de uitstraling van de huisstijl nog bij uw onderneming? Past het nog bij het gewenste imago en bij de klantwaardering?

Dit is misschien niet het moment om de hele huisstijl over de kop te gooien. Denk ook aan het interne draagvlak; Het personeel moet niet het idee krijgen dat er geld over de balk gegooid wordt in een krappe periode. Maar misschien is het wel een goed moment voor een analyse door een vormgeving- en communicatiedeskundige. Trekt de economie straks weer aan, dan kunt u optimaal gebruik maken van uw geactualiseerde visuele identiteit.

2 Is al het drukwerk verticaal nog goed op elkaar afgestemd? Passen bijvoorbeeld alle enveloppen nog bij de te versturen inhoud?

3 Is al het drukwerk horizontaal nog goed op elkaar afgestemd, of is er sprake van wildgroei? Hanteren verschillende afdelingen ondertussen verschillende denkbeeldige huisstijlhandboeken?

4 Zijn er alternatieven voor het gebruikte papier die goedkoper en/of milieuvriendelijker zijn?

5 Valt er te besparen op enveloppen? Veel bedrijven hebben een grote hoeveelheid verschillende enveloppen. Met enkele kleine veranderingen kan daarop bespaard worden, zowel in productie als in voorraad.

6 Valt er te bezuinigen in het A4-drukwerk (briefpapier, facturen)? Bijvoorbeeld door verder te digitaliseren, door over te schakelen naar printen i.p.v. drukken? Zijn er veranderingen bij uw drukker, die voor u besparingen kunnen opleveren?

7 Is er nog een goede wisselwerking tussen digitale media (website) en gedrukte media (brochures, advertenties)? Valt er te besparen op advertenties, of kunnen deze anders ingezet worden?

8 Is er winst te behalen door documenten (ook) digitaal aan te bieden? Kunnen brochures als PDF gedownload worden vanaf uw website?

9 Is het tijd voor een digitale nieuwsbrief voor uw klanten en relaties? Als u veel te melden heeft, maar geen druk- en portokosten wilt maken, kan dit een goede aanpak zijn.

10 Jaarverslagen, jubilea en seizoensmailingen, voor veel bedrijven zijn dit de zeldzame contactmomenten met hun relaties. Worden deze momenten als een vervelende verplichting gezien, of worden ze uitgebuit om veranderingen in uw bedrijf, product of dienst onder de aandacht te brengen?

11 Is er voldoende ondersteuning van persoonlijke contacten, mond-tot-mondreclame, free publicity? Kloppen alle visitekaartjes nog? Heeft de ‘buitendienst’ behoefte aan ondersteunend presentatiemateriaal of een kleine brochure om achter te laten bij prospects?

12 Zijn er nog mogelijkheden om uw bedrijf zichtbaarder te maken? Wat dacht u van tassen of kleding, zoals t-shirts, truien, jassen, petten. Ook in kleine oplages kan dit een behoorlijk effect hebben.

13 Hoe is de uitstraling aan de buitenkant van het bedrijfspand? Denk aan gevelbebording, huisnummer, vlaggen, banieren, maar ook de groenvoorziening, afrastering en verlichting. Denk ook aan al dan niet permanente uitingen op bedrijfswagens of -fietsen.

14 Sponsoringscontracten kunnen weer eens bekeken worden. Misschien wilt u niet alleen een bord langs het sportveld, maar ook uw bedrijfslogo op de servetten in de kantine…

15 Tot slot kan er nog eens met een frisse blik gekeken worden naar het klanttoegankelijke deel van uw bedrijf. Meubilair, groenvoorziening, bewegwijzering, verlichting etc.

januari 2009 Elzo Smid